Installaties


Installatie ‘Insight Out ‘
Op het hek van het OLV klooster in Oosterhout hangen twee op spiegelplaat afgedrukte foto’s. De foto’s zijn binnen achter het slot van klooster gemaakt. Hier kunnen alleen de zusters komen. Het is een blik naar binnen vanaf buiten. Op de kloostermuren zijn op de buitenkant 9 billboards geplakt. De foto’s zijn gemaakt binnen de kloostermuren en geven dus een indruk van de voor gewone mensen ontoegankelijke kloosterwereld. Metertijd zijn de foto’s van de muur geërodeerd en is het kloosterleven weer onzichtbaar geworden.



Have you seen Her? 2016-17.


Proposal project under the volcano.

'Search Out'

Op deze foto’s zijn de werken te zien die ik maakte naar aanleiding van een reis door Iran. Ik ben daar op zoek gegaan naar de bron van onze beschaving. Tijdens deze reis heb ik landschappen gefotografeerd waar 'historie' gemaakt is. Zo waren de bergen waar 'Valley of Alamut' gefotografeerd is eens het domein van de Assacijnen, een woest en bloeddorstig volk (denk aan het het Engelse woord ‘assassin’). Ook fotografeerde ik de zogenaamde Koningsroutes. Hierover trok de beroemde Perzische vorst Darius, die op drie verschillende plekken resideerde, samen met zijn hofhuishouding van hof naar hof. In de landschappen zelf is de geschiedenis niet of nauwelijks nog zichtbaar aanwezig. Daarom zijn de prints te beschouwen als 'landmarks' die deze plekken opnieuw weer bijzonder maken. De foto’s zijn op mat fine art papier geprint, met archief inkt. Het zijn giclee prints of piezografie Oplage 5

Alle werken uit deze serie komen samen in de installatie 'In search of connection', 5x6m, teksten, reisverslagen en feiten, worden op de muur geschreven. De getekende landkaart verbind tekst en beeld. 2010

Opening tentoonstelling 'Vloedmerk' te Heemskerk, 2004

Opening tentoonstelling 'Vloedmerk' te Heemskerk, 2004 Deelnemende kunstenaars; David Bade, Tom Claassen, Piet Hein Eek, Nikki van Es, Barbara Guldenaar, Danielle Kwaaitaal, Regina Maria Muller, Herbert Nouwens, Zeger Reijers, Paul Vendel, Radboud Wanders. Marieke Bolhuis liet daar drie windschermen zien die als coulissen op het strand stonden, terug geplaatst op de plek waar ze eerder gefotogafeerd werden.

'ii' ( for Munch, Friedrich and Daniels ), print op canvas 1.40 x 4m, 2004 collectie Ministerie van Buitenlandse Zaken ambasade Washington D.C.

'Over Paarlen en Zeeschuim' ,Installatie, Terschelling 2000

Drie bollen met ieder een figuur dansen in de branding, worden heen en weer, op en neer geslingerd. Als het vloed wordt probeert de stroom ze aan land te zetten, als het eb wordt neemt het tij ze mee.Maar de bollen zijn verankerd. Het lukt niet, ze komen niet echt aan land.Het zijn paarlen in zeeschuim.De figuren op de paarlen staan op hun eigen wereld, ze bereiken nooit hun doel. Ze zijn mooi en kwetsbaar, vergankelijk en ze zijn schuim, het risee, mateloos, gewelddadig. De installatie bestaat uit drie boeien met daarop figuren van polyester,2.8m, 1,5m, 0.90m. Ze liggen in perspectief zodat de zee nog onmetelijker lijkt.

video 'Over Paarlen en Zeeschuim' duur 2 min. 2002 Collectie AKZO-NOBEL Foundation

Foto serie 'Over Paarlen en Zeeschuim' oplage 3, 13 delen p.d. 20 x 30 cm foto diasec Collectie AKZO-NOBEL Foundation

Installatie 'over paarlen en zeeschuim', 71x101, analoge foto digitaal afgedrukt, 2000 'wolk', 26x18x3, glas gefused, draad, 2006

10 december 2006 t/m 28 februari 2007 ladenkastproject ,PHŒBUS• Rotterdam, met onder meer: Frank Gardiner, Eric Jan van de Geer, Tim Johnson, André Pielage, Halina Zalewska, Marieke Bolhuis, Angela Kröll, Karin Borghouts, Roy Wolfs, Yumiko Yoneda, Henrique van Putten, Yvonne van der Helm

'By numbers' installatie van schrikdraad, kalfjes, oornummers en prikpaaltjes. Zijpen 2000.

De kalfjes eten het gras om de anamorfose weg. Op de grond ontstaat een langharig (hoog gras) koe, als een schaduwbeeld. Wanneer het draad wordt weggehaald eten de koeien hun eigen evenbeeld in grasvorm op. Een anamorfose is een perspectief tekeningen die slechts vanuit een punt correct te zien is. De afmetingen is variabel.

'HO HORSE: SLEEP WELL', 20x30x2,5m, wilgentakken, Terschelling 1999.

Hoefsporen in het zand, wijzen naar aanwezigheid, naar een moment in de tijd. Ze waaien weg of stuiven onder het zand en laten je gissen naar wie voorbijkwam, met welke snelheid, hoelang geleden, hoe zwaar, hoe groot...... Aan de voet van het duin ligt een paard te rusten, aan het einde van zijn reis? [zoals Tolstoy in Jardstick beschreef]Een zwart paard languit. Opgebouwd uit wilgentakken, die zwart geblakerd of verweerd zijn.Het zand stuift tegen het paard aan. Het paard verdwijnt langzaam, onder het zand en vormd een nieuw duin. De fotoserie op deze pagina laat zien hoe de wind het paard onder het zand stuift, er vormt zich langzaam een nieuw duin...

'Shopping bag horses', afmetingen variabel, 1998

Een kaarslicht projectie, In de papieren boodschappen tasjes staat een waxinelichtje, aan de muurzijde is een paardje uitgeknipt. Door het flikkeren van de waxinekaars, beweegt het paardje. Het geluid van 30 galoperende paarden, die komen en gaan, vult de ruimte, dendert over je heen

video ' ...en toen ging hij zo naar mij kijken...' duur 5 min. oplage 3 2001

Het verlangen moet groot zijn' achterzaal W139, Amsterdam, 1990

'The garden of Atlantis', Oud- Amelisweerd, Bunnik, NL 1991